Newsy

Rośnie popularność rynku usług na żądanie. W tym roku największy popyt może być w obszarze budownictwa i organizacji eventów

2024-02-01  |  06:15

Usługi na żądanie zyskują coraz więcej zwolenników. Za pośrednictwem platform internetowych w ubiegłym roku najczęściej szukaliśmy ekspertów od fotowoltaiki, remontów i montażu okien. Ogromny wzrost zainteresowania w porównaniu z 2022 rokiem odnotowali doradcy finansowi specjalizujący się w kredytach hipotecznych. W tym roku boom może z kolei czekać usługi związane z organizacją i obsługą eventów.

– Rynek e-usług w ostatnich latach bardzo dynamicznie rośnie. Ten proces przyspieszyła pandemia w 2020 roku, kiedy wartość polskiego rynku usług na żądanie wyniosła blisko 10 mld dol. Ten dynamiczny wzrost widzimy również w naszych wynikach – mówi agencji Newseria Biznes Marta Kaleta-Domaradzka, ekspertka ds. komunikacji i PR w Oferteo. – Ten rynek jest sukcesywnie młodym rynkiem, w 2008 roku powstało Oferteo, w 2014 OLX i w 2017 Fixly, więc tak naprawdę mówimy dopiero o mocnym rozpędzeniu się tego rynku.

Platforma Oferteo.pl podaje, że przychody ze sprzedaży w 2020 roku wyniosły 14,9 mln zł. W roku obrotowym 2022 wzrosły do 42 mln dol., a średnioroczna stopa wzrostu sięgnęła 41 proc.

– Jesteśmy rynkiem poczty pantoflowej, ustnie przekazujemy sobie polecenia specjalistów, fachowców, wykonawców. Drogą poleceń budujemy mocno tę sieć i rynek – tłumaczy Marta Kaleta-Domaradzka. – Musimy pamiętać o tym, że ten rynek będzie się dynamicznie zmieniał. Z naszych danych widać, że ten rynek cały czas się umacnia, stale dołączają do nas nowi użytkownicy, stale pojawiają się zapytania, które dotyczą też nowych kategorii w naszym serwisie. Wniosek na koniec: rynek będzie rósł, pytanie tylko, w jakim tempie i co spowoduje, że to tempo będzie jeszcze bardziej dynamiczne, tak jak stało się to w 2020 roku.

Oferteo.pl działa w modelu reverse marketplace, czyli odwróconego e-commerce, gdzie zlecający określa potrzebę, a wykonawcy składają dostosowane do zapytania oferty. W minionym roku obrotowym (kwiecień 2022 roku – marzec 2023 roku), liczba zapytań złożonych w serwisie była rekordowa i wyniosła ponad 1,85 mln, a liczba kontaktów między zleceniodawcami i wykonawcami za pośrednictwem platformy podwoiła się i przekroczyła 13 mln.

Obecnie na platformie najwięcej jest zapytań o usługi o dużych wartościach, od kilku do kilkuset tysięcy złotych, charakterystyczne przede wszystkim dla branży budowlanej.

– Na bazie naszych danych z 2023 roku widzimy, że najpopularniejszą kategorią usług poszukiwanych przez zlecających były usługi związane z montażem i zakupem fotowoltaiki oraz pomp ciepła. Choć na koniec roku segment ten spadł diametralnie w wyszukiwaniach, to nadal była to kategoria, która charakteryzowała się najwyższym współczynnikiem zapytań w ciągu mijającego roku – wskazuje ekspertka.

Monterzy paneli fotowoltaicznych mieli mniej zleceń w IV kwartale. Liczba zapytań o usługi w tej kategorii była o 11 proc. niższa niż przed rokiem. Jeszcze mocniej zwolnił rynek pomp ciepła – zarówno w danych dotyczących sprzedaży samych urządzeń, jak i usług montażu. Wśród 10 kategorii prezentowanych w „Barometrze Usług” Oferteo ten segment zaliczył największy spadek w IV kwartale 2023 roku. Od października do grudnia ub.r. liczba zapytań o usługi fachowców w tym zakresie zmniejszyła się o 44 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku. Wielu ekspertów z branży przewiduje, że chwilowe spowolnienie to tylko przystanek na drodze do długoterminowego wzrostu i rozwoju rynku pomp ciepła, ponieważ  zainteresowanie alternatywnymi rozwiązaniami energetycznymi rośnie, a pompy są jedną z kluczowych technologii dla tego segmentu. Dużym zaskoczeniem, w porównaniu z ubiegłym rokiem, był spadek zainteresowania kategorią księgowości.

Duże wzrosty zanotowały z kolei kategorie związane z budową domów (o 100 proc.), remontami (32 proc.) oraz elewacją i ociepleniem. To po części efekt ożywienia na rynku kredytów hipotecznych i nieruchomości, do czego przyczynił się rządowy program „Bezpieczny kredyt 2%”. Jego popularność pod koniec roku wzrosła diametralnie po informacji, że dostępne środki wkrótce się skończą. Od lipca do końca listopada ub.r. do banków wpłynęło łącznie 72,4 tys. wniosków w ramach programu, a do 28 grudnia było to 101,8 tys.

– Na trzecim miejscu znalazł się montaż okien PCV. To kolejny aspekt związany z dbałością o ciepłotę wewnątrz pomieszczeń w domach. Bardzo wielu konsumentów decydowało się na wymianę okien z dwuszybowych na trzyszybowe, stąd też to zainteresowanie na trzecim miejscu utrzymało się przez cały mijający rok – mówi przedstawicielka Oferteo.pl.

IV kwartał to jednak okres stabilizacji i pozostałe kategorie, które do tej pory miały dynamiczne skoki zainteresowania – spowolniły swoje wzrosty. Dotyczy to przede wszystkim zainteresowania usługami elektryków, ogrodników czy monterów klimatyzacji.

W ubiegłym roku zaskoczyła za to branża finansowa, a szczególnie specjaliści od kredytów hipotecznych. Liczba zapytań o ich usługi sięgnęła niemal 16 tys. Dla porównania w 2021 roku było to ok. 4 tys., a rok później zaledwie 2,1 tys.

– Patrząc na wyniki z 2023 roku, gdzie na koniec roku bardzo mocno wybuchła również kategoria kredytów hipotecznych, możemy wnioskować, że domy jednorodzinne będą budowane w ciągu najbliższego roku, dlatego usługi ekip budowlanych, wszelkiej maści fachowców, wykończeniowców będą „towarem” deficytowym na rynku – ocenia Marta Kaleta-Domaradzka.

Na dalszy wzrost popytu zarówno na usługi doradców kredytowych, jak i ekip budowlanych może wpłynąć kolejny rządowy program „Mieszkanie na start”, zapowiedziany już przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Ma on wspierać kredytobiorców i stymulować podaż na rynku mieszkaniowym. Może to spowodować kolejny boom na rynku budowlanym, a tym samym sprawić, że coraz trudniej o ekipę budowlano-remontową, zwłaszcza w większych miastach.

– Czas oczekiwania na dobrego hydraulika czy polecanego fachowca od malowania to jest około 5-10 dni roboczych i to jest tożsame dla całego kraju. Natomiast obecnie na ekipę do budowy domu, która faktycznie jest polecana i ma już zbudowaną swoją historię, czeka się do czterech miesięcy – mówi ekspertka. – Jeżeli chcemy pozyskać dobrego fachowca i potrzebujemy wykonać remont, to planujmy to już teraz, nie odkładajmy tego na ostatnią chwilę, bo jednak czas oczekiwania będzie coraz dłuższy.

Jak podkreśla, na rynku dostępne są także usługi ekspresowe lub pogotowia techniczne. W przypadku fachowców zajmujących się elektryką jest szansa na wykonanie usługi jeszcze w dniu zgłoszenia, jednak cena może być wówczas dwukrotnie wyższa od standardowego cennika.

W 2024 roku i w kolejnych latach można się również spodziewać ponownego wzrostu zainteresowania panelami fotowoltaicznymi i pompami ciepła oraz innymi zielonymi rozwiązaniami. W dużej mierze będzie to efekt unijnych zaleceń – od 2030 roku wszystkie nowe budynki powinny być zeroemisyjne, a wszystkie istniejące będą musiały zostać zmodernizowane do 2050 roku

– Zauważyliśmy w danych Oferteo z ostatniego roku, że o 400 proc. wzrosła liczba zapytań na temat fotobudek oraz drastycznie wzrosły zapytania związane z organizacją eventów, poszukiwaniem animatora. To pozwala nam oceniać, że pewnie ten rok będzie jeszcze bardziej obfitował w zapytania związane z eventami. Może ludzie wrócili już do pełnej organizacji wesel i tych uroczystości, które zostały zawieszone w pandemii, i to będzie prawdziwy boom – mówi Marta Kaleta-Domaradzka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.