Newsy

Polacy ostrożnie planują urlopy. Prawie 40 proc. przeznaczy na ten cel mniej niż zwykle [DEPESZA]

2021-07-02  |  06:20
Wszystkie newsy

W tym roku na wakacyjny wyjazd Polacy przeznaczą średnio 2,1 tys. zł na osobę – wynika z badania Barometr Providenta. 38 proc. przyznaje, że ich tegoroczne plany są skromniejsze finansowo niż zwykle, a 28 proc. – że niepewność związana z pandemią podnosi koszty ich urlopu. Sytuacja epidemiczna powoduje, że Polacy ostrożnie planują wakacje. Niemal 30 proc. zostanie w domu, nieco większy odsetek zdecyduje się na wyjazd, ale w kraju, a tylko niecałe 14 proc. wyruszy za granicę.  

W ubiegłym roku pandemia zmusiła wielu Polaków do zrewidowania, a nawet odwołania wakacyjnych wyjazdów. W tym roku jest podobnie. Niemal połowa badanych przyznaje, że koronawirus ponownie krzyżuje ich zamiary. Ponad 36 proc. Polaków podkreśliło, że z powodu pandemii zawiesiło plany wakacyjne i czeka na rozwój sytuacji. Około 30 proc. zrezygnowało przez nią z wypoczywania za granicą, a po 18 proc. musiało zmienić miejsce lub termin wyjazdu.

Sytuacja jest o tyle lepsza, że w tym roku od razu na etapie podejmowania decyzji można uwzględnić czynnik epidemiczny. Widać też, że Polacy są spragnieni wyjazdów, bo w ubiegłym roku połowa z nas została w domach.

Okazuje się, że w tym roku nieco bardziej optymistycznie patrzymy na wakacje. 28 proc. Polaków wskazuje, że zostanie w domu, podczas gdy w ubiegłym roku 54 proc. z nas nigdzie nie wyjeżdżało na wakacje. Zmienia się kwestia tego, dokąd wyjeżdżamy. Tylko 14 proc. badanych decyduje się na wyjazd za granicę, podczas gdy przed pandemią było to ok. 35 proc. – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska.

Co czwarty Polak nie podjął wprawdzie jeszcze decyzji, gdzie spędzi wakacje, ale 30 proc. już wie, że zostanie w domu. Na wyjazd, ale w kraju, zdecyduje się co trzeci z nas.

– To, co nas zniechęca przed wyjazdami, to obawa o zdrowie i bezpieczeństwo, ale też konieczność wykonywania testów przed wyjazdem i po powrocie do kraju – podkreśla Karolina Łuczak.

Wiele osób zniechęca także niepewność co do sytuacji epidemicznej w momencie wyjazdu. Ponadto zwracamy uwagę także na obostrzenia w krajach, do których podróż rozważamy.

Z badania Barometr Providenta wynika, że pandemia wpłynie także na wydatki wakacyjne. Tylko 22 proc. takiego wpływu nie widzi. Za to prawie 40 proc. ma skromniejsze plany, a ok. 28 proc. podkreśla, że niepewność związana z pandemią podniesie koszty ich urlopu. Średnio Polacy wydadzą na ten cel nieco ponad 2,1 tys. zł. Niemal 30 proc. zamierza się zmieścić w kwocie do 1 tys. zł, a 24,6 proc. przeznaczy na wakacje 3 tys. zł lub więcej.

40 proc. mężczyzn uważa, że za rok pandemia nie będzie nam towarzyszyła i będziemy mogli podróżować tak jak przed jej wybuchem. Kobiety mniej optymistycznie patrzą na tę kwestię. Tylko 25 proc. z nich mówi o tym, że wrócimy do normalności – mówi rzeczniczka Provident Polska. – W sumie 15 proc. badanych uważa, że w przyszłym roku nic się nie zmieni i będziemy musieli pozostać w domach. 

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.