Newsy

Piotr Zelt: Zmiany klimatyczne nabrały już gigantycznego rozpędu. Na każdym kroku trzeba pamiętać o segregacji śmieci, oszczędzaniu wody i recyklingu ubrań

2024-04-15  |  06:16

Zdaniem aktora nie można bagatelizować niekorzystnych zmian zachodzących w naszym klimacie, natomiast trzeba dołożyć wszelkich starań, by je minimalizować. Piotr Zelt uważa, że jako konsumenci powinniśmy kilka razy się zastanowić przed zakupem kolejnych modnych przez jeden sezon ubrań czy elektronicznych gadżetów po to, żeby tylko zadowolić swoją próżność. Zachęca też do ponownego wykorzystywania przedmiotów codziennego użytku, do segregacji śmieci i ograniczania plastiku.

Piotr Zelt wziął niedawno udział w evencie pod hasłem „Moda na recykling” zorganizowanym z okazji Światowego Dnia Recyklingu. Europejska Platforma Recyklingu od lat podejmuje działania edukacyjne mające na celu podnoszenie świadomości ekologicznej społeczeństwa. Aktor zauważa, że Polacy generują tony śmieci chociażby przez to, że kupują dużo, często tanich ubrań, które szybko się niszczą i lądują w koszu. Zachęca więc do tego, by nie ulegać nachalnym reklamom, pozornym promocjom i przecenom, bo te kuszące okazje w efekcie przynoszą więcej szkody niż pożytku, zarówno domowemu budżetowi, jak i środowisku. Przed zakupami najlepiej sprawdzić zawartość swojej garderoby i zastanowić się, czy kolejna rzecz jest nam naprawdę potrzebna.

– Ja akurat nie mam z tym problemu, ponieważ jestem minimalistą i mnie jest bardzo trudno namówić na zakupy ciuchowe, również na pozbycie się z szafy pewnych rzeczy, do których ja się przyzwyczajam. Cały czas uważam, że one są dobre i nie potrzebuję więcej. Niestety cały czas jesteśmy namawiani do tego, żeby kupować nowe. Trzeba zadbać chociaż o to, żeby te stare, niepotrzebne rzeczy umieścić w pojemnikach do recyklingu, żeby utylizować te rzeczy w sposób przemyślany, a nie wyrzucać na śmieci i zanieczyszczać przez to środowisko – mówi agencji Newseria Lifestyle Piotr Zelt.

Przy okazji aktor pochwalił się tym, jakie działania proekologiczne on sam wciela na co dzień w życie.

– O środowisko trzeba dbać na każdym kroku, pamiętając o segregacji śmieci, oszczędzaniu wody, zakręcaniu kranu, żeby woda nie lała się cały czas, kiedy myjemy zęby czy się golimy. To są podstawowe, elementarne wręcz rzeczy, o które każdy z nas jest w stanie zadbać. Cały czas jesteśmy namawiani do tego, żeby konsumować, a to, co już jest przestarzałe, wymieniać. Ja natomiast uważam, że trzeba robić wszystko, by nie produkować zbyt wiele niepotrzebnych śmieci, dłużej korzystać z różnych rzeczy i nie pozbywać się zbyt szybko pozornie niepotrzebnych przedmiotów, które mają jeszcze wartość użytkową i też często bardzo wielki walor estetyczny, bo one jeszcze mogą się przydać – mówi.

Piotr Zelt przekonuje, że nie jest mu obojętny los naszej planety i robi wszystko, by dbać o środowisko, dokonując mądrych i świadomych wyborów na wielu płaszczyznach. Nie ukrywa też, że jest wręcz przerażony globalnym ociepleniem klimatu i skutkami, jakie ono niesie.

Każdy zdroworozsądkowy człowiek, który obserwuje świat, widzi zmiany zachodzące w klimacie,  w środowisku i w atmosferze. W tej chwili nabiera to już gigantycznego rozpędu. Zachodzą nawet takie anomalie pogodowe, które kiedyś w Polsce nie miały miejsca. Bardzo mnie to martwi. Kiedy ja byłem dzieckiem, to w naszej szerokości geograficznej zimy były dość długie i śnieżne, natomiast teraz właściwie są one deszczowe, nie ma śniegu. Są też okresy nadmiernej suszy albo z kolei powodzie, nie ma więc tej równowagi, która kiedyś była zachowana. Poza tym, na razie może jeszcze nie dostrzegamy tego problemu, bo cały czas woda nam płynie w kranach, ale Polska jest jednym z krajów o bardzo poważnym deficycie wody i wkrótce też zacznie nas to dotykać – dodaje aktor.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Rozmawiałam z produkcją na temat mojej ewentualnej roli w „Tańcu z gwiazdami”. Wierzę, że stworzą taką, która będzie dla mnie inspirująca

Tancerka przyznaje, że kiedy dostała propozycję udziału w ostatniej edycji „Tańca z gwiazdami”, to choć miała apetyt na powrót do tej produkcji, po rozważeniu wszystkich za i przeciw jednak ją odrzuciła. Z jednej strony miała już inne zobowiązania zawodowe, a z drugiej – zależało jej na tym, by powrócić do show nie tylko w charakterze instruktorki, ale zaprezentować się widzom z nieco innej strony. Edyta Herbuś wierzy, że w przyszłości program przejdzie pewną metamorfozę i znajdzie się w nim rola skrojona właśnie dla niej. Nie ukrywa też, że ta edycja wyjątkowo przyciągnęła jej uwagę, bo skupiła bardzo charyzmatycznych uczestników.

Prawo

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia

Dziesięciokrotny wzrost przychodów rynku sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki przewidują analitycy w ciągu najbliższych 10 lat. Wokół tematu narasta coraz więcej kontrowersji, związanych m.in. z uczeniem się algorytmów na już skomponowanych dziełach czy wykorzystywania głosów wokalistów do tworzenia coverów śpiewanych przez SI. Jednocześnie ponad jedna trzecia muzyków przyznaje już, że wspierali się w swojej pracy sztuczną inteligencją. Artyści oczekują jednak jasno wytyczonych ram regulacyjnych dla tego typu narzędzi. Przede wszystkim miałyby one dotyczyć zgód na wykorzystanie własności intelektualnej i wyraźnego oznaczania muzyki komponowanej przez SI.

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.