Mówi: | Tomasz Wiśniewski |
Funkcja: | partner w dziale doradztwa finansowego |
Firma: | KPMG w Polsce |
Prawie 20 proc. bogatych Polaków kupuje dobra luksusowe po to, by pokazać innym swój status materialny
Coraz więcej Polaków stać na luksusowe dobra i usługi. Zdecydowana większość z nich kupuje tego typu produkty, by cieszyć się ich jakością i niezawodnością, ale blisko 20 proc. zamożnych Polaków otacza się luksusem na pokaz. Chcą w ten sposób wyróżnić się na tle otoczenia i pokazać swój wysoki status materialny. Bogaci Polacy chętnie kupują luksusowe samochody, odzież, kosmetyki i elektronikę. Zakupów coraz częściej dokonują przez internet ze względu na wygodę i niższe ceny.
Z raportu KPMG w Polsce pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2014” wynika, że zamożnych Polaków stale przybywa. W 2014 roku w Polsce mieszkało 878 tys. osób o dochodzie miesięcznym brutto powyżej 7 tys. zł. Ich łączny dochód netto wyniósł 141 mld zł. Według szacunków już w 2016 roku liczba zamożnych i bogatych podatników może po raz pierwszy przekroczyć 1 milion, a rok później ich łączne dochody mogą osiągnąć wartość około 200 mld zł. Zamożni Polacy chętnie wydają swoje pieniądze na dobra luksusowe, z raportu KPMG w Polsce wynika, że w 2014 roku wartość rynku dóbr luksusowych wzrosła o 15 proc. i wyniosła 12,6 mld zł. Ponad 50 proc. zamożnych i bogatych Polaków to koneserzy, których cechuje pragmatyczne podejście i wewnętrzna motywacja do otaczania się luksusem.
– Ok. 18 proc. możemy zakwalifikować do kategorii gwiazd. To są osoby, które kupują dobra luksusowe po to, by chcą pokazać swój status, kierując się głównie potrzebą chwili. Najczęściej są to takie przedmioty, jak odzież i biżuteria, ale inwestują również w nieruchomości, oczywiście te dobrze zlokalizowane, pięknie wykończone, w ładnych apartamentach. Są to jednak dobra luksusowe o stosunkowo niewielkiej jak na polskie warunki wartości jednostkowej – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego KPMG w Polsce, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Gwiazdy traktują dobra luksusowe jako środek do budowania swojego wizerunku w oczach innych, chcą się w ten sposób wyróżnić na tle otoczenia. Szukają produktów ekstrawaganckich, mniejsze znaczenie przywiązują do ich jakości. 17 proc. nabywców dóbr luksusowych to pasjonaci, 17 proc. natomiast stanowią konformiści, którzy chcą w ten sposób budować swój pozytywny wizerunek, ale nie wyróżniając się z otoczenia. Na ich wybory zakupowe często wpływa środowisko zawodowe. W 2014 roku zamożni Polacy szczególnie chętnie kupowali samochody luksusowe i premium. Dużą popularnością cieszyły się także takie dobra, jak odzież i dodatki, biżuteria, alkohole, kosmetyki i perfumy oraz elektronika.
– Statystyczny Polak, szczególnie ten bogaty i zamożny, wydaje na luksusową odzież 13 razy mniej niż przeciętny Włoch. Widać tutaj wyraźnie potencjał do rozwoju tego rynku. Dostępność marek luksusowych w Polsce jest już na bardzo wysokim poziomie. Z naszego badania, które obejmuje 200 najbardziej znanych marek luksusowych, wynika, że w tej chwili już 70 proc. z nich jest dostępnych w Polsce. Z tych, które są najbardziej rozpoznawalne i najczęściej podawane przez naszych respondentów jako te luksusowe czy prestiżowe, można wymienić chociażby marki Hugo Boss, Prada czy Armani – mówi Tomasz Wiśniewski.
Nabywcy dóbr luksusowych zwracają uwagę przede wszystkim na ich jakość, a co za tym idzie – trwałość i niezawodność. Duże znaczenie mają także walory estetyczne. Zamożni Polacy coraz chętniej robią zakupy, także luksusowe, za pośrednictwem internetu. Głównym motywem jest wygoda, oraz niższe ceny. Ponad połowa nabywców dóbr luksusowych lubi je kupować w sklepach stacjonarnych, czyli luksusowych butikach zlokalizowanych przy warszawskim Nowym Świecie, Mokotowskiej oraz placu Trzech Krzyży, a także ekskluzywnych domach towarowych.
– W dużych shopping mallach nie ma raczej miejsca dla takich marek. W sklepach z dobrami luksusowymi bardzo ważna jest indywidualna obsługa, bo klient oprócz tego, że kupi sukienkę czy garnitur, będzie się cieszył tą chwilą, tym, że jest wspaniale obsługiwany, że może przymierzać ubrania w komfortowych warunkach i skonsultować się ze stylistą. To jest szalenie istotne przy kupowaniu takich produktów – mówi Tomasz Wiśniewski.
Poziom zamożności Polaków stale wzrasta, jednak na tle innych krajów Unii Europejskiej przeciętny majątek mieszkańca Polski znajduje się dopiero na 23. miejscu. W 2014 roku wartość majątku na osobę w Polsce wyniosła 22,2 tys. dol., podczas gdy w krajach Unii Europejskiej było to średnio 153,6 tys. dol.
Czytaj także
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-14: Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji
- 2024-05-14: Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-05-09: Blisko co piąta firma zamierza ograniczać zatrudnienie. W dużej mierze to wynik niepewności gospodarczej i rosnących kosztów pracowniczych
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-05-13: Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Nieuczciwi najemcy bardziej chronieni przez prawo niż właściciele mieszkań. Konieczne są zmiany przepisów i sprawny system eksmisyjny
Zaległości w czynszach, zniszczenia czy wyprowadzka bez płatności – to tylko niektóre z problemów, jakie lokatorzy wynajmujący mieszkania mogą sprawić właścicielom lokali. Z badania Rendin wynika, że blisko 70 proc. właścicieli mieszkań na wynajem borykało się z podobnymi trudnościami. Wypowiedzenie najmu nieuczciwemu lokatorowi to dopiero początek długiej drogi, na której końcu niekoniecznie jest eksmisja. – Potrzebujemy zmiany w kierunku dodania pewnych praw właścicielom i sprawnego systemu eksmisyjnego – podkreśla Alina Muzioł-Węcławowicz, specjalistka ds. polityki mieszkaniowej.
Teatr
Edyta Herbuś: Teraz mam taki moment obfitości, że mogę wybierać role, które są dla mnie najciekawsze. Ale na pewno muszę sobie zafundować reset, żeby utrzymać równowagę w życiu
Tancerka lubi wypoczywać aktywnie. Po intensywnym okresie w pracy najpierw daje sobie jednak chwilę na złapanie oddechu i szybką regenerację, a dopiero później rusza na podbój danej okolicy. Edyta Herbuś zaznacza, że często decyduje się na pasjonujące wyprawy, dzięki którym może zwiedzać i poznawać urokliwe zakątki świata. Ale zdarza się również tak, że wybiera beztroskie wakacje na plaży pod palmami. Tegoroczny urlop będzie jednak krótki.
Media
Wojciech „Łozo” Łozowski: Wziąłem już udział w większości fajnych dużych formatów telewizyjnych. Dostaję też wiele paździerzowych propozycji i je staram się odrzucać
Wokalista miał już okazję uczestniczyć w takich produkcjach jak: „Taniec z gwiazdami”, „Must Be The Music. Tylko muzyka”, „Azja Express”, „Lego Masters” i „Pokonaj mnie, jeśli potrafisz”. Jak podkreśla, bardzo ceni oryginalne projekty telewizyjne, bo dzięki nim może przeżyć wyjątkowe przygody i nauczyć się czegoś nowego. Dlatego też nie wyklucza, że gdy padnie kolejna ciekawa propozycja, znów weźmie udział w podobnym projekcie.