Newsy

Polki są świadomymi i wymagającymi konsumentami. Podczas zakupów najczęściej zwracają uwagę na markę i skład produktu

2016-03-15  |  06:30
Mówi:Katarzyna Pawlikowska
Funkcja:ekspertka ds. kobiecego marketingu i PR
Firma:Garden of Words
  • MP4
  • Kobiety mają znaczący wpływ na 88 proc. codziennych zakupów i na 76 proc. decyzji podejmowanych przez całą rodzinę odnośnie do zakupu wszelkich innych towarów – wynika z badania „Polki same o sobie”. Panie są świadomymi i odpowiedzialnymi konsumentkami, znają swoje potrzeby i oczekiwania, chętnie otwierają się na nowości. Przy zakupie danego produktu najczęściej zwracają uwagę na jego markę (61 proc.) i skład (41 proc.). Na zakupy „dla domu” Polka poświęca przeciętnie cztery godziny tygodniowo, zaś na zakupy „dla siebie” – dwie godziny.

    Kobiety stanowią największą grupę konsumencką w Polsce. To one podejmują większość decyzji dotyczących zakupu artykułów spożywczych, kosmetyków, sprzętu RTV i AGD, usług bankowych i ubezpieczeniowych.

    Podczas zakupów kobieta szuka idealnego rozwiązania. Lista niezbędnych kryteriów, które dany produkt ma spełnić – zwłaszcza jeżeli wiąże się on z większym wydatkiem – jest dużo większa niż u mężczyzny. A przez to, że kobiety kochają szczegóły, to przywiązują do nich dużą wagę – mówi agencji informacyjnej Newseria Katarzyna Pawlikowska, ekspertka ds. kobiecego marketingu i PR w Garden of Words.

    Przed zakupami kobiety często robią research w internecie – sprawdzają produkty w porównywarkach cenowych, czytają opinie na forach i czerpią informacje z fanpage’ów danej marki.

    Dzisiaj kupujemy zupełnie inaczej, niż kupowałyśmy kilka lat temu. Korzystamy z mediów społecznościowych, coraz częściej robimy zakupy grupowe, które jeszcze parę lat temu były zupełną nowością. Używamy Snapchata do robienia zdjęć i wysyłania ich mamie czy przyjaciółce, żeby zapytać, co sądzą o zakupach – tłumaczy Katarzyna Pawlikowska.

    Badanie „Polki same o sobie” pokazało, że grupa konsumentek nie jest jednolita, a zachowania konsumenckie Polek są tak różnorodne, jak one same.

    Kobiety są zupełnie innymi konsumentami niż mężczyźni, przede wszystkim dlatego, że my posługujemy się zupełnie innymi kodami komunikacji, inaczej pewne rzeczy odczytujemy, mamy także inne potrzeby emocjonalne. To wynika między innymi z ról życiowych, które pełnimy na co dzień. Dzisiaj w Polsce 88 proc. codziennych obowiązków zakupowych leży na barkach kobiet. One są centrum logistycznym rodziny – podkreśla Katarzyna Pawlikowska.

    Jej zdaniem twierdzenie, że „kobiety uwielbiają zakupy” jest sporym nadużyciem. Dla wielu pań nie są one przyjemnością, a jedynie obowiązkiem, który dodatkowo może wiązać się ze sporym stresem.

    Dla wielu kobiet zakupy bywają frustrujące. Jesteśmy świadomymi, dojrzałymi konsumentkami, znamy swoje potrzeby i chcemy produktów lepszych jakościowo, a często nie stać nas na nie – mówi Katarzyna Pawlikowska.

    Polki potrafią być wierne markom. 61 proc. respondentek twierdzi, że przy wyborze danego towaru często kieruje się właśnie przywiązaniem do konkretnego producenta. Jednocześnie panie podkreślają, że czują się niedoceniane przez niektórych usługodawców. Pod względem komunikacji do kobiet Polki najgorzej oceniają branżę motoryzacyjną, komputerową oraz alkoholową, a także sektor gier komputerowych, bankowości, telefonii i kosmetyków.

    To, co się niestety nie zmienia w Polsce, to niezadowolenie kobiet z obsługi sprzedażowej i posprzedażowej. To są dwie dziedziny biznesu, które jeszcze u nas się nie rozwinęły na takim poziomie, jakiego my, polskie konsumentki, oczekujemy – mówi Katarzyna Pawlikowska.

    Podkreśla, że konsumencki potencjał kobiet to największa szansa, a jednocześnie ogromne wyzwanie dla współczesnego biznesu. Kluczem do skutecznego przekazu kierowanego do konsumentek jest nie tylko zrozumienie kodów komunikacji kobiet, lecz także umiejętność dostosowania ich do światopoglądu i oczekiwań tej grupy docelowej, a następnie zbudowania konsekwentnej, kompleksowej i kompatybilnej strategii marketingowej.

    Najistotniejsze dla kobiety jest zaproszenie jej jako równorzędnego partnera do dialogu. Jeżeli tak potraktujemy naszą potencjalną konsumentkę, to szansa, że ona stanie się wierną klientką, jest bardzo duża. Pamiętajmy o tym, że to nie kobieta ma się stać częścią naszego świata marki, tylko to marka ma się stać częścią świata kobiety – tłumaczy Katarzyna Pawlikowska.

    Badanie „Polki same o sobie” zostało zrealizowane przez agencję Garden of Words i Dom Badawczy Maison.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Zdrowie

    Ochrona środowiska

    Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci

    Z badań Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, że w latach 2014–2020 zły stan wód odnotowano w 99,5 proc. polskich rzek. Problemem jest także zaśmiecanie rzek i ich okolic. W trakcie corocznych akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci. Rozwijanie powszechnej świadomości i odpowiedzialności za lokalne środowisko to jeden z głównych celów akcji Operacja Czysta Rzeka. Trwa właśnie szósta edycja akcji, w którą angażują się także prywatne firmy.

    Teatr

    Artur Barciś: Odkąd mieszkam na wsi, znam dużo więcej sąsiadów, niż kiedy mieszkałem w bloku. W miastach poznawanie ludzi nie bardzo nas interesuje

    W spektaklu „Barabuum!” wyreżyserowanym przez Artura Barcisia pewna para postanawia zainteresować się życiem swoich sąsiadów i bliżej ich poznać. Ta znajomość z czasem przeradza się jednak w zupełnie nieoczywistą relację. Aktor podkreśla, że choć jest to historia z przymrużeniem oka, to jednak powinna zachęcić do przemyśleń. Jego zdaniem warto pokonać nieśmiałość i otworzyć się na nowe znajomości. Jak przyznaje, on sam prywatnie utrzymuje dobre kontakty ze swoimi sąsiadami i każda z tych osób wnosi do jego życia coś wartościowego.