Newsy

Polacy po pandemii coraz chętniej wracają do podróżowania. Im dalszy wyjazd, tym lepsze ubezpieczenie jest potrzebne

2022-06-23  |  06:15
Mówi:Andrzej Paduszyński
Funkcja:dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych
Firma:Compensa TU SA Vienna Insurance Group
  • MP4
  • Po dwóch latach ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 Polacy coraz chętniej wracają do podróżowania. Z badania Wakacje.pl wynika, że w tegoroczne wakacje aż 40 proc. wybiera się na zagraniczny urlop. Oprócz rezerwacji, biletów i dopięcia wszystkich szczegółów wyjazdu trzeba jednak pamiętać o ubezpieczeniu turystycznym, które ochroni w razie zachorowania albo nieszczęśliwego wypadku. Koszty leczenia za granicą mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych – tu obowiązuje zasada im dalej, tym drożej.

     Ubezpieczenia turystyczne cieszą się popularnością w okresie wzmożonych wyjazdów. Teraz zbliżają się wakacje i widzimy coraz większe zainteresowanie. Podobnie jest w grudniu i styczniu, w okresie zimowych ferii. Co ważne, coraz więcej osób wyjeżdżających za granicę wykupuje to ubezpieczenie, docenia jego wagę. To jest bardzo dobra informacja – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

    Największy multiagent w Polsce Wakacje.pl przeprowadził w kwietniu br. badanie, które pokazuje, że w tym roku 40 proc. Polaków powyżej 18. roku życia wybiera się na co najmniej siedmiodniowy urlop zagraniczny, a najchętniej wybierane kierunki to Grecja, Hiszpania, Turcja, Chorwacja, Włochy, Egipt i Bułgaria. Blisko połowa wyjeżdżających zamierza skorzystać z usług biura podróży. Polacy równie chętnie organizują takie wyjazdy na własną rękę, korzystając z portali i narzędzi online. W takim scenariuszu trzeba pamiętać jednak nie tylko o biletach, rezerwacjach, bagażu i dopięciu wszystkich szczegółów wyjazdu, ale także o polisie ubezpieczeniowej, która ochroni w razie zachorowania albo nieszczęśliwego wypadku za granicą.

    – Ubezpieczenie turystyczne możemy kupić praktycznie w każdym miejscu. Najczęściej wykupujemy je u agenta, ale dość popularnym rozwiązaniem jest też zakup takiej polisy przez internet – mówi Andrzej Paduszyński. – Najważniejszym elementem, na który trzeba zwrócić przy tym uwagę, jest suma ubezpieczenia. Proponuję przyjąć zasadę, że im dalej wyjeżdżamy, tym wyższa powinna być suma na polisie. Ważny jest też zakres ochrony, a zwłaszcza wyłączenia, jak np. sporty ekstremalne czy spożycie alkoholu. Takie ryzyka często są opcjonalne, choć np. w Compensie wypadki pod wpływem alkoholu są objęte ubezpieczeniem w zakresie i nie trzeba dopłacać dodatkowej składki.

    Badanie przeprowadzone jeszcze przed pandemią przez Havas Media Group pokazało, że na zakup ubezpieczenia turystycznego decyduje się ponad połowa Polaków, przy czym prawie 1/3 turystów wykupuje je przy każdym zagranicznym wyjeździe, a głównym powodem są obawy przed wypadkami losowymi i wysokimi kosztami leczenia za granicą. Trzeba bowiem pamiętać, że zakres ochrony, jaki zapewnia obowiązkowa Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, jest dość ograniczony. Po pierwsze, obowiązuje ona tylko na terenie UE (plus Islandia, Norwegia, Liechtenstein, Szwajcaria, Wielka Brytania). Poza tym pokrywa świadczenia tylko w takim zakresie, w jakim są one dostępne dla mieszkańców danego kraju. Może więc nie wystarczyć w sytuacji, kiedy będziemy potrzebować pomocy służb ratunkowych w górach, co w niektórych państwach jest pokrywane z kieszeni osoby ratowanej. Karta nie pokryje też kosztów transportu medycznego do Polski.

    W zakres ochrony, którą zapewnia ubezpieczenie turystyczne, wchodzą koszty poniesione w wyniku leczenia szpitalnego i ambulatoryjnego. Kolejnym elementem jest assistance, które – jeżeli ulegniemy wypadkowi – zapewnia szereg usług związanych m.in. z transportem medycznym czy zapewnieniem zakwaterowania – mówi dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group. – Równie ważnym elementem takiej polisy jest odpowiedzialność cywilna w życiu prywatnym. Kiedy wyjeżdżamy na wakacyjne wojaże, możemy bowiem przez przypadek wyrządzić komuś szkodę. Ubezpieczenie turystyczne chroni nas przed skutkami finansowymi takiego incydentu.

    Ubezpieczenie turystyczne sprawdzi się nie tylko w razie nieszczęśliwego wypadku, ale i zachorowania za granicą, np. na COVID-19, a także w przypadku kradzieży bagażu. Koszt takiej polisy jest uzależniony przede wszystkim od sumy ubezpieczenia oraz miejsca, do którego wyjeżdżamy.

    – Jeżeli jest to wyjazd na teren Europy, takie ubezpieczenie będzie kosztować około kilku złotych za dzień. Natomiast jeśli wybieramy się poza Europę, np. do Stanów Zjednoczonych, takie ubezpieczenie to wydatek kilkunastu złotych za dzień pobytu – mówi Andrzej Paduszyński. – Trzeba jednak pamiętać, że w takich krajach jak Stany Zjednoczone koszty leczenia są bardzo wysokie. Pojedyncza wizyta u lekarza albo w szpitalu może kosztować nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych i nasz portfel raczej sobie z takim wydatkiem nie poradzi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

    Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

    Bankowość

    Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

    W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

    Przemysł

    Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

    Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.