Newsy

Polska Izba Książki: Do niskiego poziomu czytelnictwa w Polsce doprowadziły wysokie ceny książek

2014-03-13  |  06:00
Mówi:Włodzimierz Albin
Funkcja:prezes
Firma:Polska Izba Książki
  • MP4
  • Polacy cenią książki, ale ich nie czytają wynika z badań przeprowadzonych przez Polską Izbę Książki i Ministerstwo Kultury. Ponad połowa respondentów przyznała, że w miesiącu poprzedzającego badanie, nie czytała książki. Na niski poziom czytelnictwa wpływa przede wszystkim wysoka cena i ograniczony dostęp do nowości książkowych.

    Kiedy zapytaliśmy Polaków, co właściwie powinno się robić w czasie wolnym, żeby to była pożyteczna działalność, to czytanie książek było na samym czele. Z jednej strony bardzo wysoko docenienie to, że książki istnieją, wiemy, że są potrzebne, że wszyscy powinni je czytać. Z drugiej strony czytelnictwo spada i ludzie przedkładają oglądanie telewizji nad czytanie książek  mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Włodzimierz Albin, prezes Polskiej Izby Książek.

    Z badań wynika, że na stan czytelnictwa decydujący wpływ mają cena i dostępność książek. Obecnie zaledwie kilkanaście procent nowości książkowych sprzedawanych jest w tradycyjnych, małych księgarniach. Rynek czytelniczy zdominowały duże sieci handlowe i dyskonty, głównie internetowe.

    Zależy nam na tym, żeby istniały nadal małe księgarnie, które są blisko ludzi, w małych miasteczkach, w średnich miasteczkach, w dzielnicach dużych miast. Te księgarnie teraz znikają, my chcielibyśmy przywrócić je do życia podkreśla Włodzimierz Albin.

    W tradycyjnych księgarniach marża wynosi blisko 50 procent, tymczasem supermarkety obniżają ją nawet do kilku procent.
     
    Zdaniem Włodzimierza Albina małym księgarniom może pomóc ustawa o jednolitej cenie książek. Jej projekt wzbudził kontrowersje zarówno wśród czytelników, jak i wydawców. Twierdzą oni, że projekt jest nie tylko niezgodny z polskim prawem i zasadami wolnego rynku, lecz także może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych.

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Psychologia

    Handel

    Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych

    Niemal 75 proc. Polaków negatywnie ocenia hodowlę klatkową. Podobny odsetek uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych. W ślad za rosnącą świadomością społeczną firmy coraz częściej rezygnują ze sprzedaży jaj od kur w klatkach. Do końca 2023 r. 161 firm działających w Polsce, w tym wszystkie największe sieci sklepów, zobowiązało się wycofać jaja klatkowe, a ponad 39 proc. z nich wdrożyło już swoje zobowiązania w życie – wynika z raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja coraz bliższa ludzkiemu sposobowi przyswajania wiedzy. Naukowcy opracowali model, który uczy się języka tak jak dzieci

    Naukowcy z Uniwersytetu Nowojorskiego opracowali model uczenia maszynowego, który naśladuje sposób, w jaki dzieci uczą się języka. Wykorzystując nagrania wideo i audio rejestrowane z perspektywy małego dziecka, model z powodzeniem nauczył się dopasowywać słowa do odpowiadających im obrazów. Wysoka, dwukrotnie większa niż w przypadku dużo większych modeli skuteczność pozwala przypuszczać, że jesteśmy bliscy zrozumienia tego, w jaki sposób dzieci zaczynają rozumieć język i go używać. Dotychczas poruszaliśmy się w obszarze niepotwierdzonych, a jedynie uprawdopodobnionych teorii.