Newsy

Docenianie przez szefa jest równie ważne dla pracowników, co atrakcyjne wynagrodzenie i obowiązki. Kluczową rolę odgrywa komunikacja między liderem a zespołem

2024-03-29  |  06:20

Niemal co czwarty pracownik chciałby, by jego przełożony częściej go doceniał. Blisko połowa jest gotowa odejść z pracy z powodu szefa, nawet mimo zadowolenia z firmy i zarobków – wynika z badania „Lider w oczach pracowników” zrealizowanego dla Pluxee. – Liderzy pełnią kluczową rolę w budowaniu zespołu – są też coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja i cel, do którego można angażować ludzi – ocenia Monika Reszko, psycholożka biznesu.

 Polscy liderzy są coraz bardziej świadomi, coraz bardziej blisko tego, co jest dla nich ważne, jakie mają potrzeby, a nie tylko cele biznesowe. Dlatego że bycie szefem, liderem to jest tylko kawałek naszego życia i na szczęście dzisiejsi liderzy są coraz bardziej budujący równowagę w życiu – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Monika Reszko.

Osoby zarządzające zespołem mają kluczowe znaczenie dla firmy. Wykwalifikowani menedżerowie, którzy potrafią tworzyć odpowiednie relacje z pracownikami oraz ich motywować, odpowiadają za 70 proc. zmian w zaangażowaniu podwładnych – wynika z danych Gallupa. Jednocześnie jednak zdecydowana większość liderów (81 proc.) uważa, że docenianie pracowników nie jest najważniejszym elementem strategii organizacji. Niemal 2/3 pracuje w firmach pozbawionych budżetu na docenianie.

Tymczasem dla pracowników to właśnie docenienie i odpowiedni kontakt z przełożonym odgrywa kluczową rolę w pracy. Z badania „Lider w oczach pracowników”, zrealizowanego dla Pluxee, wynika, że dla niemal połowy brak doceniania, negatywne zachowania i słabe relacje z przełożonym mogą przemawiać za odejściem z firmy, nawet mimo satysfakcjonującego wynagrodzenia i obowiązków.

 Jesteśmy coraz lepsi w rozumieniu tego, że niezbędna jest wizja, niezbędny jest cel, do którego możemy ludzi zaangażować. Ani delegowania, ani feedback nie mają większego sensu, jeśli nie wiemy, nad czym pracujemy i jaki ma być rezultat. Zatem zdecydowanie jesteśmy coraz lepsi, natomiast komunikacja, rozumienie własnych intencji i emocji to jest coś, nad czym na pewno możemy jeszcze popracować – ocenia ekspertka.

Menedżerowie widzą potrzebę rozwijania się w wielu obszarach. Badanie „Rok Lidera 2023” Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów wskazuje, że wśród najważniejszych wyzwań na 2024 rok znalazły się budowanie relacji z pracownikami (81 proc.) i ich motywowanie (71 proc.). Istotne są również krytyczne myślenie (78 proc.) oraz dążenie do rezultatów (77 proc.). Umiejętności, które liderzy chcieliby wzmocnić w 2024 roku, to przede wszystkim odporność na stres (53 proc.), organizacja pracy (47 proc.) i motywowanie pracowników (42 proc.). Co 10. lider wskazał na budowanie relacji z pracownikami.

Z badania Pluxee wynika, że niemal co czwarty pracownik oczekiwałby, że jego przełożony częściej będzie go doceniał oraz dziękował za rzetelne realizowanie obowiązków. Blisko 30 proc. uważa, że ich przełożeni powinni przykładać większą wagę do pracy nad tymi umiejętnościami.

 Nieważne, jakim jesteś szefem, tylko po co nim jesteś. Jeżeli ktoś sobie odpowie na pytanie, co jest dla niego ważne, jedną z tych rzeczy będzie to, że chce coś osiągać we współpracy z innymi, to sam pomysł trochę pociągnie, o ile jest atrakcyjny dla innych – przekonuje psycholożka biznesu.

Badania Gallupa wskazują, że jedna na 10 osób posiada talent do zarządzania. Gdy zostaną obsadzone na stanowiskach menedżerskich, w naturalny sposób angażują członków zespołu i klientów i zatrzymują najlepszych pracowników. Blisko 20 proc. osób wykazuje pewne cechy funkcjonującego talentu menedżerskiego. Wrodzony talent nie jest jednak decydujący – każdy menedżer może się nauczyć angażować zespół.

– Teoria cech, że liderem trzeba się urodzić, już dawno została obalona. Ważne są atrakcyjny cel i chęć współpracy z innymi, a to coś, do czego każdy może dojść – podkreśla Monika Reszko.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.