Komunikaty PR

Portret Polek AD 2024 – Fundacja British Council publikuje raport

2024-03-11  |  12:25
Kontakt
Kinga Kępa
24/7 Communication

Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
kinga.kepa|247.com.pl| |kinga.kepa|247.com.pl
501090578
https://247.com.pl/

Fundacja British Council przeprowadziła badania i analizy zakrojone na szeroką skalę, by przyjrzeć się jak zmiany socjoekonomiczne i polityczne ostatnich lat wpływają na postawy kobiet i dziewcząt na całym świecie i publikuje raport: “Next Generation. What We Know: Women and Girls”. W światowym badaniu Europę reprezentuje Polska.  

Polska to 38 mln kraj, w którym kobiety stanowią 52 %, a te w wieku 15 – 35 lat aż 25 % – to właśnie grupa, której w swoim najnowszym raporcie przygląda się Fundacja British Council. Raport „Next Generation. What We Know: Women and Girls” prezentuje pogłębione badania oparte na metodach mieszanych. Połączono spostrzeżenia i wyniki badań z siedmiu raportów Next Generation i zebranych danych na poziomach krajowych w latach 2018-2023 oraz nowych danych z wywiadów jakościowych z 2023 roku. Możemy być zatem pewni, że w raporcie znajdziemy informacje o znaczącej grupie osób, która ma dzisiaj wpływ na nasze społeczeństwo i będzie je kształtowała w przyszłości.  

Z raportu Fundacji British Council możemy dowiedzieć się, co wpływa na postawy młodych Polek i w jaki sposób one same rozumieją swój wpływ na decyzje podejmowane w państwie. Raport “Next Generation. What We Know: Women and Girls” skupia się na trzech obszarach:  

  • edukacja i umiejętności,  

  • zakończenie przemocy wobec kobiet i dziewcząt,  

  • wzmocnienie pozycji społeczno-ekonomicznej i politycznej kobiet i dziewcząt. 

Pełny raport dostępny jest na stronie: Next Generation: What we know on women and girls brief | British Council  

 

Edukacja i umiejętności 

Role społeczne i światopogląd: Na poziomie ogólnym w swoich wypowiedziach osoby biorące udział w wywiadach zauważają, że kobiety nadal są kojarzone z pełnieniem tradycyjnych ról opiekunek. Taki stereotyp wpływa na to, jakie przedmioty dziewczęta chętniej wybierają w szkole, a ostatecznie na zawody, które wykonują młode kobiety. Dominującymi zawodami, które rozumiane są jako typowo kobiece, są nauczanie i pielęgniarstwo. Systemowe kształtowanie postaw znaleźć można już podręcznikach dla szkół podstawowych, w których często zobaczymy wizerunek matki i córki gotujących w kuchni, podczas gdy ojcowie zabierają synów na przejażdżki rowerowe; kobiety są przedstawiane jako pielęgniarki, a mężczyźni jako lekarze, ale nie na odwrót. 

Osoby badane zauważają konsekwencje wynikające z braku edukacji seksualnej w szkołach i odczuwają potrzebę szeroko zakrojonej dyskusji na ten temat. Jak pokazują rezultaty pogłębionych rozmów, to organizacje międzynarodowe i podmioty społeczeństwa obywatelskiego uzupełniają kluczowe luki w wiedzy, które są często pomijane w środowisku edukacyjnym – to właśnie od takich organizacji młodzi mają wiedzę na temat praw dotyczących równości płci, zdrowia reprodukcyjnego i edukacji seksualnej.  

Edukacja zawodowa: Niemal wszyscy młodzi Polacy mogą się pochwalić edukacją na poziomie przynajmniej średnim - ze wskaźnikiem 0.997 możemy założyć, że jedynie sytuacje losowe są powodem przerwania nauki, przed uzyskaniem dyplomu szkoły średniej. Wyraźnie widoczny jest powrót do edukacji zawodowej – młodzi ludzie ponownie zauważają, że wyszkolenie zawodowe jest realną alternatywą dla edukacji akademickiej i tradycyjnych uczelni. Rozumieją, że program nauczania zawodowego jest lepiej dostosowany do potrzeb rynku pracy. To zjawisko znajduje potwierdzenie również w innych źródłach, jak podaje MEiN, opierając się na najnowszych danych Eurostatu: „Liczba uczniów w polskim kształceniu zawodowym już niemal zrównała się z liczbą studentów. (…) Odsetek uczniów kształcenia zawodowego w Polsce jest wyższy niż średnia unijna. (…) Polski wynik już jest lepszy niż we Francji czy Hiszpanii, a obecnie depczemy po piętach Niemcom.” 1 

 

Zakończenie przemocy wobec kobiet i dziewcząt 

Prawa kobiet: Jednym z czynników, które zwróciły uwagę badaczy właśnie na Polskę, były zachodzące w ostatnich latach zmiany dotyczące praw kobiet i zaostrzenia regulacji dotyczących dostępu do aborcji. Jak zauważono, walka z przemocą wobec kobiet i dziewcząt jest uwikłana w programy polityczne. Ograniczone zostało finansowanie organizacji zajmujących się prawami człowieka i organizacji społeczeństwa obywatelskiego, zajmujących się kwestiami przemocy i praw kobiet. Wprowadzono przepisy zaostrzające prawo aborcyjne, opisane przez badanych jako ,,instytucjonalizacja przemocy wobec kobiet i dziewcząt". 

Postawy wobec przemocy: W tym obszarze czeka nas wiele pracy. Społeczne napiętnowanie, obwinianie ofiar i normalizacja przemocy zniechęcają do szukania pomocy i zgłaszania aktów przemocy. To wciąż temat tabu. Badane przypisywały to głęboko zakorzenionej patriarchalnej mentalności, stygmatyzacji związanej z raportowaniem i silnym tradycjom kulturowym. Polki obawiają się eskalacji przemocy i nie są pewne, czy system prawny udzieli im wsparcia. Wszechobecny strach przed ośmieszeniem i obwinianiem sprawia, że osoby doświadczające przemocy rzadziej ją zgłaszają, podczas gdy brak odpowiednich sieci wsparcia w całym procesie zgłaszania zwiększa te wyzwania. 

Wzmocnienie dzięki technologii: Nie powinno więc dziwić, że społeczeństwo, a kobiety w szczególności postanowiły wziąć sprawy w swoje ręce. To właśnie czynniki i narzędzia, które są nam bliższe, do których mamy dostęp, odegrały istotną rolę w walce o prawa kobiet w ostatnich latach. Nowe technologie są siłą transformacyjną w każdym aspekcie naszego życia, nie inaczej jest w przypadku kształtowania postaw społecznych i zapewnianiu możliwości wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt. Wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do internetu, cyfryzacja stworzyła różnorodne możliwości, od rozpowszechniania wiedzy, nawiązywania kontaktów z innymi, umożliwiając kobietom i dziewczętom radzenie sobie z przemocą w innowacyjny sposób. W Polsce platformy cyfrowe są postrzegane jako bezpieczne przestrzenie dla kobiet i dziewczątdo rozpowszechniania informacji, szukania porad, kształcenia się i bycia bardziej asertywnymi. To w internecie szukamy wzorców, informacji, możemy zderzyć światopogląd czy sprawdzić opinie innych, nauczyć się nowych rzeczy, czy nawet wypowiadać i bronić własne zdanie. Z drugiej strony pojawiają się również obawy dotyczące przemocy ze względu na płeć wspieranej przez technologię, co tylko pokazuje jak istotna jest edukacja cyfrowa. 

Wsparcie w sieci społecznej: Jak już zostało zauważone w części dotyczącej edukacji, w Polsce to właśnie organizacje pozarządowe i fundacje odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu bezpiecznego środowiska i rozpowszechnianiu niezbędnej wiedzy na temat przemocy wobec kobiet i dziewcząt. Poprzez swoje działania reprezentują one przestrzenie bezpieczeństwa, rozwoju i wsparcia oraz mogą w znacznym stopniu przygotować kobiety i dziewczęta do radzenia sobie z przemocą. Osoby badane zauważają i doceniają wiele organizacji społeczeństwa obywatelskiego, takich jak Grupa Ponton i Fundacja SEXEDPL. 

Nie do przecenienia się jednak relacje z rodziną i przyjaciółmi, badane zgodnie zauważają, że odgrywają one ważną rolę w walce z przemocą wobec kobiet i dziewcząt. Ich wpływ i wsparcie mają moc kształtowania zrozumienia i potencjalnego doświadczenia przemocy przez kobiety i dziewczęta, a także mogą edukować mężczyzn i chłopców w kluczowych kwestiach zgody, granic i szacunku. Mówiąc wprost: to, czego dziecko, niezależnie czy dziewczynka, czy chłopiec nauczy się w domu, jakie wzorce będzie obserwować, w taki sposób będzie postępować i reagować w późniejszym życiu. Co więcej, w badaniach przeprowadzonych w Polsce osoby badane podkreślały znaczenie przyjaciół i systemów wsparcia. Kontakty te zapewniają dodatkową warstwę wpływu i wsparcia dla kobiet i dziewcząt oraz mogą potencjalnie wzmacniać przesłania dotyczące równości płci i wspierać kulturę, w której przemoc nie jest tolerowana. 

 

Wzmocnienie pozycji społeczno-ekonomicznej i politycznej 

Polki na rynku pracy: Z raportu Fundacji British Council jasno wynika wniosek, który jest jednym z głównych również w innych badaniach – na wzmocnienie sytuacji społeczno-ekonomicznej Polek i umożliwienie im zajęcia stabilnego miejsca na rynku pracy wpływ ma polityka dotycząca opieki nad małymi dziećmi, czyli urlopy macierzyńskie, powrót do pracy i dostęp do opieki systemowej (żłobków i przedszkoli). Polki mówią wprost, że organizacje niechętnie zatrudniają kobiety z małymi dziećmi, opieka nad dziećmi jest często droga lub niedostępna, zwłaszcza na obszarach wiejskich, a pogodzenie pracy z opieką nad dziećmi stanowi wyzwanie dla pracujących kobiet. To skłania wiele z nich do pozostania w domu i wychowywania dzieci.  

Aktywność polityczna: Wybory z października 2023 roku i rekordowa frekwencja pokazały Polakom, jak ważne jest zaangażowanie polityczne, że każdy głos ma znaczenie. Taki wniosek widoczny jest też w raporcie, co więcej zauważyć można, że to kobiety są bardziej zaangażowane, a widać to jasno w liczbach. W badanej grupie wiekowej to właśnie kobiety częściej głosowały, aż 83% wybrało się do urn (80% mężczyzn), a także częściej widzą cel i sprawczość, gdy podpisują petycje (41% kobiet / 35% mężczyzn).  

Młodzi ludzie czują, że mają moc sprawczą i opowiadają się za lepszą edukacją polityczną i większą dostępnością informacji politycznych, podkreślając potrzebę bardziej poinformowanej i zaangażowanej młodzieży. 

 

O raporcie: 

„Next Generation” to globalny program badawczy, który analizuje warunki wspierające młodych ludzi w osiągnięciu swojego potencjału jako spełnionych, produktywnych i aktywnych obywateli i obywatelek. Badanie „Next Generation” bada poglądy młodych ludzi na temat edukacji, zatrudnienia i stylu życia. Odkrywa także ich nadzieje związane z krajem, stopień ich zaangażowania międzynarodowego i poglądy na świat, a także wartości, które wpływają na ich życie. Celem badania jest zaprezentowanie i sprawienie, że głos młodych ludzi zostanie usłyszany, a ich interesy właściwie reprezentowane w decyzjach politycznych, które będą miały trwałe konsekwencje dla ich życia.  

Raport „Next Generation What We Know: Women and Girls” koncentruje się na postrzeganiu i postawach młodych kobiet. Jego celem jest określenie, jakie bariery ograniczają wzmocnienie pozycji kobiet i prezentuje rekomendacje działań, które możemy podjąć, aby to zmienić.  

W raporcie „Next Generation What We Know: Women and Girls” zastosowano podejście oparte na metodach mieszanych. Połączono spostrzeżenia i wyniki badań z siedmiu raportów Next Generation i zebranych danych na poziomach krajowych w latach 2018-2023 oraz nowych danych z wywiadów jakościowych z 2023 roku.  

Przeprowadzono pięćdziesiąt osiem częściowo ustrukturyzowanych wywiadów z kluczowymi informatorami i informatorkami (KII) i 31 wywiadów pogłębionych (IDI) w językach ojczystych i w języku angielskim w siedmiu krajach reprezentowanych w raporcie, w tym w Polsce. Interesariuszami i interesariuszkami projektu w poszczególnych krajach byli urzędnicy  i urzędniczki rządowe, partnerskie agencje wdrażające i społeczeństwo obywatelskie (naukowcy, naukowczynie, liderzy, liderki, aktywiści, aktywistki, osoby wpływowe i organizacje działające na rzecz praw człowieka). Uczestnicy i uczestniczki IDI zostali wybrani wśród beneficjentów i partnerów British Council, a także z sieci zespołów badawczych w każdym kraju. Odzwierciedlali oni mieszankę młodych ludzi w wieku 18–24 i 25–35 lat. Dane z wywiadów zostały zanonimizowane i zakodowane w siatce analizy jakościowej z wykorzystaniem poziomów społeczno-ekologicznych.  

Spostrzeżenia międzykrajowe wywodzące się ze zbiorów danych globalnych lub zbiorów danych nowej generacji skupiają się na pytaniach, które umożliwiły porównania w co najmniej czterech z siedmiu krajów. Dane Next Generation zdezagregowano według wieku (15–24, 25–35), płci (kobiety i mężczyźni) oraz położenia geograficznego (miasto i wieś).  

Pełny raport: Next Generation: What we know on women and girls brief | British Council 

 

O British Council 

British Council jest organizacją reprezentującą Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej. Budujemy połączenia, zrozumienie i zaufanie między osobami mieszkającymi w Wielkiej Brytanii i krajach na całym świecie. Działamy w dziedzinach sztuki, kultury, edukacji i nauczania języka angielskiego.  

Pracujemy z ludźmi w ponad 200 krajach i terytoriach, a stacjonarnie znajdujemy się w ponad 100 krajach. W latach 2021-2022 dotarliśmy do 650 milionów ludzi.  

 

https://www.britishcouncil.pl/ 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Psychologia Jak zrobić z cytryn lemoniadę? NeuroGrafika jako sposób na szczęśliwe życie. Biuro prasowe
2024-05-09 | 17:00

Jak zrobić z cytryn lemoniadę? NeuroGrafika jako sposób na szczęśliwe życie.

Z problemami jedni radzą sobie lepiej, inni gorzej, ale generalnie każdy – świadomie lub podświadomie stara się poznać sposoby na ich pokonywanie. W poszukiwaniu rozwiązań i
Psychologia BRAK ZDJĘCIA
2024-04-16 | 09:00

Jak przygotować się do trudnej rozmowy w pracy i nie tylko?

Trudne i emocjonalnie wymagające rozmowy są elementem codzienności każdego człowieka, spotykamy się z nimi zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Chociaż zwykle uznawane za niewygodne, to najczęściej spełniają kluczową
Psychologia BRAK ZDJĘCIA
2024-04-15 | 01:00

PTTPB o projekcie regulującym zawód psychoterapeuty

W Polsce brakuje prawnego uregulowania zawodu psychoterapeuty, co prowadzi do braku jednolitych standardów w środowisku dotyczących uprawnień i praktyk związanych z tym zawodem. Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Edyta Herbuś: Teraz mam taki moment obfitości, że mogę wybierać role, które są dla mnie najciekawsze. Ale na pewno muszę sobie zafundować reset, żeby utrzymać równowagę w życiu

Tancerka lubi wypoczywać aktywnie. Po intensywnym okresie w pracy najpierw daje sobie jednak chwilę na złapanie oddechu i szybką regenerację, a dopiero później rusza na podbój danej okolicy. Edyta Herbuś zaznacza, że często decyduje się na pasjonujące wyprawy, dzięki którym może zwiedzać i poznawać urokliwe zakątki świata. Ale zdarza się również tak, że wybiera beztroskie wakacje na plaży pod palmami. Tegoroczny urlop będzie jednak krótki.

Media

Wojciech „Łozo” Łozowski: Wziąłem już udział w większości fajnych dużych formatów telewizyjnych. Dostaję też wiele paździerzowych propozycji i je staram się odrzucać

Wokalista miał już okazję uczestniczyć w takich produkcjach jak: „Taniec z gwiazdami”, „Must Be The Music. Tylko muzyka”, „Azja Express”, „Lego Masters” i „Pokonaj mnie, jeśli potrafisz”. Jak podkreśla, bardzo ceni oryginalne projekty telewizyjne, bo dzięki nim może przeżyć wyjątkowe przygody i nauczyć się czegoś nowego. Dlatego też nie wyklucza, że gdy padnie kolejna ciekawa propozycja, znów weźmie udział w podobnym projekcie.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.